Wat kan ik (nog meer) voor je doen?
Mijn eerste blog publiceerde ik op 21 maart 2013. Ik stelde toen de vraag Waar kan ik jou mee helpen?. Sindsdien heb ik blogartikelen geschreven, die antwoord gaven op vragen die jij mij stelde. In 2014 waren de drie meest gelezen blogartikelen:
- 3 redenen om heldere overheidsopdrachten te krijgen
- Social Media+Overheid = Hottopic!
- Samenwerken met de lokale overheid?
Het is echt geweldig om jouw reactie op mijn blogs te lezen. Ik ben heel dankbaar dat jij tijd vrij maakt om op mijn blogartikel te reageren en jouw ideeën met mij en anderen te delen. Omdat ik besef hoe belangrijk jij bent voor mij en dat jij reageert op mijn blogs, heb ik vorig jaar een nieuwe website ontwikkeld. Deze website is er speciaal voor jou. Om te zorgen dat jouw OverheidsIQ wordt vergroot. En dat ik door deze website in staat ben om vragen te beantwoorden. Of je eenvoudige maar zeer waardevolle tips te geven, zoals bijvoorbeeld in mijn e-book Zo krijg je de overheid als klant! In 2015 wil ik er weer alles aan doen om jou te helpen. Het afgelopen jaar heb ik veel ondernemers weer geholpen om succesvol zaken te doen met de overheid. En ik wil jou ook graag helpen hetzelfde te doen. Dus … vraag ik je waar worstel jij als ondernemer mee wanneer je zaken doet of wilt doen met de overheid? Waar kan ik jou (nog meer) mee helpen? Stel mij een vraag in het commentaarveld hieronder.
- Plaats 1 vraag per reactie. Als je een tweede vraag wilt stellen, plaats dan een nieuwe reactie.
- Als jouw vraag er al staat, is het niet nodig om hem nog een keer te plaatsen. Wat je dan doet is reageren op het comment en mij laten weten dat jij het antwoord erop ook wilt weten. Zo zie ik meteen welke vragen het meest populair zijn.
- Houd tenslotte je vraag kort en algemeen. Bijvoorbeeld, dit zijn een paar goede vragen:
– Hoe kom ik aan tafel bij de lokale overheid? – Hoe werkt een aanbesteding bij de lokale overheid? – Wat zijn de belangrijkste problemen van een lokale overheidsorganisatie? Als je reageert vóór 29 januari 2015, maak je kans op een GRATIS ticket (t.w.v. €1.000,00) voor een Masterclass Verhoog je OverheidsIQ. Ik kan niet wachten om van je te horen en je te mogen ontvangen op zaterdag 7 februari 2015, de eerstvolgende Masterclass Verhoog je OverheidsIQ.
SAMEN VERNIEUWEN WIJ DE OVERHEID!
Hartelijke groet,
Alexander Meijer
PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
Beste Alexander,
waar ik mee “worstel” is: hoe zorg ik ervoor dat tijdens een lopende opdracht bij verschillende afdelingen toch de verantwoordelijkheid voor het opdrachtgeverschap belegd is bij één belanghebbende op managementniveau, zodat er daadwerkelijk partnerschap is over de voortgang van de beoogde verandering in werkhouding en gedrag op team- en organisatieniveau in de gemeente?
Hoi Alexander,
De eerste vraag die je suggereert interesseert me erg. Hoe kom je aan tafel bij de lokale overheid. En dan met name waar worden beslissingen genomen, welke ingangen zijn daarvoor nodig en over wat voor tijdspanne worden beslissingen genomen?
En welke rol speelt lobby daarbij?
Ik geloof dat het een heleboel vragen zijn die voortkomen uit de suggestie die je doet.
Dank alvast voor je antwoord.
Hoe krijg ik de (eind)beslissers (dus vaak het Topmgt) zover dat ze:
1 de problematiek ECHT gaan (door)zien
2 ze op die basis de juiste beslissingen nemen
Beste Alexander,
Hoe word je op de hoogte gesteld van de aanbestedingen bij de (lokale) overheid?
Groet, Evelien Bos
Over het zakendoen met de lokale overheid zou ik nog wel eens wat meer willen horen, en daarom kom ik vast nog eens een keer naar een netwerkbijeenkomst. In je toelichting gaf je aan: lees mijn blog, daarin staat precies hoe het moet, en ambtenaren zijn gewoon benaderbaar tijdens raads- en commissievergaderingen (of woorden van gelijke strekking). Dat vond ik wel wat mager; dat had ik zelf ook al wel bedacht. Ik had graag wat meer willen horen over hoe je dan in contact komt. Stap je gewoon erop af? Tijdens dergelijke avonden zijn ambtenaren meestal met heel andere dingen bezig: met hun wethouder, met elkaar. Of ze moeten even snel iets gaan printen of kopiëren, kortom – ze zijn aan het werk. Ik heb het idee dat zij dan niet echt zitten te wachten op iemand ‘die hen wil helpen.’
Ik kan mij ook wel aansluiten bij de vraag van Herman (hierboven).
Groet! Majne
Beste Alexander,
Ik ben nu ruim anderhalf jaar met veel gemeenten in gesprek over het inzetten van een GRC pakket ter ondersteuning (verbetering) van de bedrijfsvoering. Aanleiding voor de gesprekken waren divers. Meestal vanwege het onderwerp risicomanagement, maar vaak ook vanwege de BIG of Horizontaal toezicht. Met bijna alle gemeenten ben ik nu nog steeds in gesprek. Interesse is er nog steeds, maar er wordt geen besluit genomen. Hier worstel ik mee…..
Hoe zou jij mij hierbij kunnen / willen helpen?
Groet, Bas Kok
Goedemorgen Baudy,
Het hangt er natuurlijk vanaf welk soort beslissingen jij bedoelt. De meeste beslissingen – over bijvoorbeeld vergunningen of paspoorten, maar ook over inhuur van externen – worden genomen door ambtenaren. In mijn netwerkbijeenkomsten is dit vaak al een eyeopener voor de deelnemers. In mijn e-book ‘Zo krijg je de overheid als klant!’ kan je al de 7 meest gemaakte fouten lezen. Het is belangrijk om de juiste persoon te benaderen voor het aanbieden van je product of dienst. Kortom, ken je doelgroep.
Hartelijke groet,
Alexander
Hi Anita,
Interessant om te lezen dat je ermee worstelt dat jij wilt dat tijdens een lopende opdracht het opdrachtgeverschap is belegd bij een lid van het managementteam. Ik vraag mij af waarom je denkt dat het niet is belegd bij een lid van het managementteam. En waarom is het een worsteling voor jou? Neem je daarbij niet de verantwoordelijkheid van de ander over of ga je juist op zijn of haar stoel zitten?
Hartelijke groet,
Alexander
Beste Bas,
Anderhalf jaar… Dat is een lange tijd. Weet je zeker dat je met de juiste persoon in gesprek bent geweest? Is dit product wat je aanbiedt echt de oplossing voor het grootste probleem waar die gemeente of gemeentelijke organisatie mee zit?
Ik help je graag verder. Op 2 april organiseer ik weer een netwerkbijeenkomst waar we over je vraag door kunnen praten. Aanmelden kan via mijn website.
Hartelijke groet,
Alexander
Beste Majne,
Om maar een rechtstreeks antwoord te geven op je vraag. Ja, je kan gewoon op een ambtenaar afstappen. En je kan jouw hulpvraag altijd aan die publieke professional stellen. Jij biedt natuurlijk niet meteen jouw hulp (product of dienst aan). Nee, je wilt contact maken met iemand die jou weer in verbinding kan brengen met een volgende ambtenaar. Mogelijk is dat al de beslisser, maar misschien ook nog niet. Het enige doel is om jouw doelgroep en de juiste ingang in kaart te brengen en zodoende bij de juiste persoon de vraag te kunnen stellen waar zij behoefte aan hebben.
Hartelijke groet,
Alexander
Dag Evelien,
Het hangt van de aanbesteding af. Bij hele grote aanbestedingen qua geld gaan ze in een speciaal systeem en loopt het vaak via een inkooporganisatie. Voor kleinere aanbestedingen worden meerdere offertes gevraagd. In de volgende netwerkbijeenkomst op 2 april ga ik specifiek op deze vraag in. Je bent van harte welkom.
Hartelijke groet,
Alexander
Hoe krijg je hen zover, Herman? Dat is natuurlijk afhankelijk hoeveel jij ze geeft. En ervaren zij wel het probleem wat jij op die gemeentelijke organisatie ziet afkomen als groot probleem wat zij liever gisteren dan vandaag hebben opgelost. Dit zijn belangrijke vragen die jij je echt eerst moet stellen. De beslissers komen in actie (nemen je aanbod) als het DE oplossing is voor hun probleem.
Hartelijke groet,
Alexander