Social Media+Overheid = Hottopic!
Het onderwerp sociale media en de lokale overheid is HOT! Ik schrijf nu meer dan anderhalf jaar blogs over het vernieuwen van de overheid.
En de blogs, die ik schreef over het gebruik van sociale media worden nog steeds heel goed gelezen. Mocht je ze nog niet gelezen hebben, dan is het handig deze artikelen eerst te lezen, voordat je verder gaat met het lezen van deze blog.
- 25 dingen die je misschien nog niet weet over Social Media en de Overheid
- 5 inzichten over het gebruik van social media voor de lokale overheid
De blogs worden waardevoller door de reacties die lezers erbij plaatsen. Ik ben ook heel blij met commentaren dat ik voor de lezer weer een mooie blog heb geschreven. Weer een ander schreef dat ik met mijn blog goede tips gaf voor overheidsorganisaties! Natuurlijk vind ik dat geweldig.
Nog leuker is het om ook inhoudelijke reacties te lezen en te zien waarop mensen de blogs aanvullen of reageren op elkaars reacties. “DOEN DUS!” Schreef iemand. Hij bedoelde om als ambtenaar meer je expertise, kennis en kunde te laten zien op sociale media. Een ander schreef dat mijn verhaal niet alleen geldt voor alle overheden, maar ook voor bedrijven.
Van een lezer van mijn blog kreeg ik “vijf dikke sterren voor de insteek en het lef dat er uit spreekt.” Hij schreef ook dat social media volop kansen biedt voor de overheid. En deze kansen worden in praktijk helaas nog vaak nauwelijks of niet worden benut. Ook ik ben van overtuigd geraakt dat social media goud waard is voor bedrijven en overheid en kan enorm veel geld besparen als het door diezelfde overheid serieus gepositioneerd en ingezet wordt.
Vraag maar raak!
Om een goed vervolg te geven aan mijn serie blogs over het gebruik van sociale media en de overheid, mag jij mij vragen wat je wilt over het gebruik van sociale media en de overheid.
En je kunt me WAT DAN OOK vragen!
Bijvoorbeeld …
- Waarom is de overheid op social media niet opener over wat zij doet?
- Hoe begin je als lokale overheidsorganisatie met het gebruik van sociale media?
- Welke stappen zetten overheden op het gebied van sociale media?
- Hoe krijg je als overheidsorganisatie via social media meer interactie?
of
- Hoe nodig is het om functie en persoon te splitsen op sociale media?
- Hoe kies ik het juiste medium?
- Wat kan ik erop zetten en wat beter niet?
- Kost social media veel tijd?
Pak je kans en stel mij die vraag!
Ik kan jouw vragen niet beantwoorden, tenzij je ze stelt…
Dus, stel je vraag aan mij en ik (of een van de lezers) zal je vraag in volgende blogs beantwoorden.
Stel je vraag of vragen in het commentaarveld onderaan deze pagina.
Zodra je vraag is geplaatst, maak je kans op gratis 1-uur Q&A sessie met mij over datgene wat jou bezig houdt over het vernieuwen van de overheid!
Ik kijk er naar uit om je vragen te lezen (en ze te beantwoorden)!
Samen vernieuwen we de overheid!
Hartelijke groet,
Alexander Meijer
Hallo Alexander,
Ik heb je 5 inzichten en de 25 tips gelezen. De drive om mensen nader tot elkaar te brengen om wederzijds begrip en samenwerking te stimuleren en effectief samen te werken deel ik met jou zoals je hebt gemerkt tijdens onze kennismaking.
Als “burger” heb ik hierbij een vraag/verzoek voor helderheid en ondersteuning:
Op welke manier kan ik gemeenten en lokale overheden (effectief met en zonder sociale media) informeren over een kansen en mogelijkheid om effectief en gedragen besluiten te nemen en betrokkenheid te vergroten in minder tijd? Welke overheidsinstellingen zijn actief op twitter/Facebook/Linked in en hoe vind ik die?
Benieuwd naar je respons.
Fijne Wonderdag.
van harte
Mark
Social media wordt door diverse overheden al gebruikt. Vaak ondergebracht bij de formele afdeling communicatie, ook vaak bij KCC’s. In mijn ogen wordt Social media hiermee ook direct weer ‘Formal Media’. Met andere woorden een nieuwe (technische) spreekbuis voor dezelfde boodschap. Mijn vraag aan jou is: Waar én hoe moet Social media volgens jou gepositioneerd worden binnen de overheid?
Beste Alexander,
Bij gemeenten die al communiceren met burgers en andere groepen via social media, blijft dit toch vooral een taak van de afdeling communicatie of ’t Klant Contact Centrum. Wat adviseer je om meer afdelingen en mensen uit de gehele organisatie erbij te betrekken, zodat een gemeente social media meer en beter kunnen inzetten?
Ook een interessante gedachte, Chris! Binnenkort meer over positionering van social media. En ik maak bekend wie de winnaar is van de Q&A-sessie.
Samen vernieuwen wij de overheid!
Alexander
Jouw eerste vraag laat zich het snelste beantwoorden door het lezen van mijn gratis e-book Hoe krijg ik de overheid als klant? Als je de tips daaruit toepast, lukt het je vast om de lokale overheid te informeren over manieren voor snellere besluitvorming.
Je tweede vraag beantwoord ik in een van mijn volgende blogs. Volgende week maak ik bekend wie de Q&A sessie heeft gewonnen.
Hartelijke groet,
Alexander
Beste Alexander,
Het meeste gebruik van social media door overheden heeft te maken met zenden en ontvangen en wordt daardoor vaak bij afdelingen communicatie of het klantcontactcentrum geplaatst.
Maar zouden social media ook gebruikt kunnen worden voor onderzoek? Bijvoorbeeld sentiment-analyses om te pijlen hoe de drie D’s uitpakken bij de doelgroepen?
Groeten,
Guido