In het vorige blog Weet jij wat de gemeente wil en belangrijk vindt? heb je kunnen lezen hoe je als ondernemer of bedrijf het antwoord op deze vraag krijgt en hoe je kan communiceren met de gemeente. En welke eerste stap je moet zetten voor een succesvolle communicatie met die gemeente. Heb je dit artikel nog niet gelezen? Dit is toch wel aan te raden. Je leest dan ook hoe je het 10 stappenplan voor een succesvolle communicatie met de gemeente die je als klant wilt, in je bezit kan krijgen.

Wist je dat gemeenten voor ettelijke miljarden aanbesteden?

In totaal wordt meer dan 70 miljard euro per jaar door de overheid aanbesteed. Meedoen met aanbestedingen is in onze ogen een van de grootste kansen om succesvol zaken te doen met de overheid. En met gemeenten in het bijzonder. 

Toch is lang niet iedere ondernemer even enthousiast over aanbesteden. Inschrijvers en salesteams klagen over onduidelijke eisen, ingewikkelde procedures en onduidelijke beoordelingsmethodieken. Maar klagen alleen heeft niet zo veel zin.

Beter is het de rechten, die je hebt, te gebruiken en de aanbestedende dienst te vragen naar de beoordeling.

Niet klagen, maar vragen (over aanbestedingsprocedures)

Stel gewoonweg de volgende vraag:

Om de juiste schrijfstijl te bepalen, is het belangrijk om te weten of de beoordelingscommissie bestaat uit inhoudelijk deskundige mensen, die het jargon goed kennen. Daarom vragen wij u welke functies er zijn vertegenwoordigd in de beoordelingscommissie. Wij ontvangen graag uw reactie.

Eventueel vul je deze zin aan met de volgende zinnen:

Indien u hier niet toe bereid bent, verzoeken wij u ons gemotiveerd te antwoorden en bij uw antwoord de basisbeginselen van aanbestedingsrecht te betrekken. In het bijzonder denken wij daarbij aan het beginsel van transparantie.

Door deze vraag te stellen, laat je de aanbestedende dienst nog eens na te denken over de gang van zaken. Je ontdekt welke functies vertegenwoordigt zijn in de beoordelingscommissie. Ook weet je dan beter of je in jouw inschrijving jargon kan gebruiken. Bovendien stel je je recht veilig om later nog te kunnen klagen als het misgaat. Je hebt er immers de aandacht op gevestigd.

Op deze manier levert het stellen van een vraag over de aanbestedingsprocedure je veel meer op dan er alleen maar over klagen.

Waarom ben jij niet enthousiast over aanbestedingsprocedures? Als je hieronder in het commentaarveld je antwoord op deze vraag geeft, ontvang je van ons nog zo’n handige vraag.

Hartelijke groet,
Ireen Boon
Kim Schofaerts
Alexander Meijer

 

PS. Vergeet niet je ticket te bestellen voor de speciale training. Op 28 mei geven Ireen Boon, Kim Schofaerts en Alexander Meijer een speciale training in Den Haag. Klik hier om je meteen aan te melden.

GRATIS E-BOOK

Start jouw succesvolle samenwerking
met de overheid nu!

You have Successfully Subscribed!

Share This