10 manieren om WEL aan tafel te komen bij gemeenten
Ben je een ondernemer die zaken wil doen met de overheid?
Vorige week publiceerde ik een blog over Verveelvoudig jouw omzet met dit inzicht. Gezien het weinige aantal reacties zou je kunnen denken dat niemand zijn succesgewoonten wil delen. En dat terwijl veel ondernemers klagen dat zij lastig aan tafel komen bij de overheid om zaken mee te doen.
Hier volgen 10 dingen die je nu kunt doen voor jouw succes voor de rest van het jaar. Dit kunnen kleine projecten worden waardoor je makkelijker aan tafel komt bij jouw overheidsklant. Ga ermee aan de slag en je ontwikkelt jouw nieuwe succesgewoonten. Dan gebruik jij de komende periode voor het werken aan je bedrijf en doordenken van je strategieën om met deze voorsprong belangrijke stappen te zetten in je ondernemerssucces.
1. Ga netwerken.
Zoek de voor jou passende netwerkevents uit waar je ambtenaren uit jouw doelgroep kunt ontmoeten. En zet ze in een planning voor dit jaar.
2. Lever uitstekende kwaliteit in jouw opdracht.
Geef het beste van jouw expertise in de opdrachten die je doet. Houd niets achter.
3. Zorg dat jouw expertise in beeld is door goede mond-tot-mond reclame.
Vraag tijdens en na een opdracht aan tevreden overheidsklanten om anderen over jouw expertise te vertellen.
4. Verdiep je alleen en vooral in die gemeenten die ook jouw doelgroep zijn.
Breng focus aan in de informatie die je verzamelt. Richt je daarbij alleen op die gemeenten die tot jouw doelgroep behoren.
5. Zorg voor een heldere positionering.
Wees zichtbaar en herkenbaar bij jouw (potentiële) overheidsklanten door in al jouw communicatie online en offline dezelfde pitch te gebruiken.
6. Weet wat er leeft binnen gemeenten.
Lees de belangrijkste tijdschriften van jouw overheidsdoelgroep (bijvoorbeeld Binnenlands Bestuur en VNG Magazine) uit de afgelopen 3 maanden (of het afgelopen jaar).
7. Benader iedere gemeente afzonderlijk!
Lees de blog Check in 5 stappen jouw beeld van de lokale overheid en pas deze stappen toe als ondernemer.
8. Weet wat het beschikbare budget is.
Neem de moeite om de begroting van een gemeente van jouw doelgroep te lezen. Hierin zit meer informatie in dan jij je als ondernemer misschien kunt voorstellen.
9. Weet dat er veel verschillende thema’s binnen gemeenten spelen. Jouw expertise kan hierbij misschien behulpzaam zijn.
Bedenk na het volgen van de stappen 1 tot en met 8 hoe jouw expertise hierbij behulpzaam kan zijn. Breng jouw strategie in lijn met de belangrijkste gemeentelijke thema´s.
10. Verhoog je overheidsIQ.
Meld je aan voor de GRATIS netwerkbijeenkomst en leer snel in een middag wat mijn belangrijkste oplossingen zijn die ik ondernemers aanraad die zaken willen doen met de lokale overheid.
En… hoe meer van bovenstaande stappen je hebt afgerond, hoe blijer en succesvoller je zult zijn.
Heb je zelf ook nog ideeën voor projecten waarmee je aan tafel komt bij de lokale overheid? En durf je deze te delen met andere ondernemers. Ik ben er heel benieuwd naar, dus… deel je ideeën alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina.
Wanneer jouw commentaar is geplaatst, dan nodig ik je uit voor een gratis Q&A sessie van 60 minuten op een nader te bepalen datum.
SAMEN VERNIEUWEN WE DE OVERHEID!
Hartelijke groet,
Alexander Meijer
PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook, LinkedIn, Twitter of Google+ deelknoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
Goede voorstellen om meer omzet te genereren bij gemeenten, Alexander. We zullen het in de toekomst moeten hebben van samenwerking en wederzijdse bevruchting van publieke professionals en zelfstandigen. Publieke professionals zijn uitvoerders en ontwikkelaars voor het algemeen belang. Zelfstandigen voeren deeltaken uit en stimuleren creativiteit van ambtenaren.
Van belang is wel goede afspraken te maken wie wat doet. Soms is het goedkoper en efficiënter een zelfstandige in te schakelen, soms eigen ambtenaren. Zeker bij de vele samenwerkingsvormen tussen overheden en bij de decentralisaties in het sociale domein is de afweging in de praktijk moeilijker te maken. Maar met wederzijdse betrokkenheid, zoals verwoord in de 10 tips in jouw blog, kunnen we stappen maken om te werken aan een sterke overheid.
Een tekstschrijver voor de overheid hoeft geen geld op te leveren, maar wel maatschappelijke waarde. De vraag is wie die maatschappelijke waarde bepaalt. De vraag is dus wie ik in mijn markt moet benaderen om als tekstschrijver ingehuurd te worden.
Notuleren is een complexe klus. Die taak kan heel eenvoudig zijn én heel complex. Tussen ambtenaren en bestuurders is het van belang dat zowel de bestuurders als de ambtenaren van de notulist afblijven, dat ze de integriteit van de notulist respecteren. En als het gaat om de ondersteuning van ambtenaren, is de notulist de eerste die de voorzitter fouten ziet maken. De vraag is hoe tot het verstrouwen te komen wanneer de opdrachtgever de notulist alleen van naam kent. Wie gaat in de markt van de overheid over de notulisten en hoe kan de dienstverlener zijn/haar vertrouwen winnen?
Mijn vraag is, is het niet genoeg wat ik doe: ik laat zien in openbare publicaties wat ik begrijp van de overheid en ik blijf van de concrete instituties af. Toch bepalen instituties (een gemeentelijke organisatie bijvoorbeeld) of ik ingehuurd word of niet. Wie bepaalt mijn marktwaarde in mijn markt? En hoe kom ik dat te weten?