Hoe aantrekkelijk ben jij?

5 dec 20130 Reacties

Vorige week donderdag organiseerde ik een hele succesvolle en waardevolle netwerkbijeenkomst. Op 20 maart 2014 staat de volgende netwerkbijeenkomst alweer gepland!

Meld je HIER aan

Er is een belangrijk punt naar voren gekomen tijdens de netwerkbijeenkomst wat ik in deze blog wil uitlichten. Er zijn veel ZZP’ers die moeite hebben om de overheid als klant te verkrijgen en te behouden. Er zijn allerlei redenen voor te noemen zoals de crisis, de langzame besluitvorming binnen de overheid, aanbestedingsprocedures, enz.

Maar…, wat kan je hier ZELF aan doen? Waar ligt jouw verantwoordelijkheid? Oftewel hoe positioneer jij jezelf als expert en dé geschikte persoon voor jouw overheidsklant. Zodat de overheid naar jou toe komt, inplaats van dat jij op zoek gaat naar die overheidsorganisatie.

Hier een paar korte tips die je helpen de juiste (overheids)klanten aan te trekken:

Tip 1: bepaal de juiste doelgroep

Wie is je doelgroep? Ga op zoek naar de doelgroep die jij het beste kan helpen. Kies één doelgroep. Hoe specifieker je doelgroep, hoe meer je opvalt.

Maak een overzicht van de doelgroepen die je nu hebt en een lijst met alle voordelen die jouw product hen biedt. Kies nu één doelgroep waarvan jij vind dat jij hen op basis van je lijst de meeste waarde kan bieden.

Tip 2: Zoek je doelgroep op

Praat dagelijks met zoveel mogelijk mensen over je business. Praat echt met ze en maak direct verbinding met ze. Niet alleen online, maar ook offline. Doe onderzoek, zoek uit waar je doelgroep rondhangt om hun kennis te vergaren (conferenties, seminars, trainingen, netwerkbijeenkomsten, enz). Doe je nette kleren aan en ga er naar toe.

Tip 3: Zorg voor een goede pitch

Zodat je niet staat te stuntelen als je klant vraagt wat je nou eigenlijk doet. Hoe ziet je pitch er uit? Ik help….. (je doelgroep) met ….. (het grootste voordeel wat jij hen biedt/het grootste probleem wat je oplost).

Tip 4: Biedt waarde

Vertel je klanten hoe jij hen kan helpen. Biedt je klant waarde. Wat kan jij voor ze doen om hun probleem op te lossen. Zorg dat de waarde die jij hen biedt in al je communicatie (online en offline) duidelijk is. Let op: Het gaat om je klant en niet om jou.

Tip 5: Vraag om aanbevelingen

Jouw tevreden klanten zijn jouw beste ambassadeurs. Help je klanten door ze te vragen je aan te bevelen. Vertel je klanten over je ideale doelgroep en vraag hen of ze iemand kennen die jij ook kan helpen.

Tip 6: Zorg ALTIJD voor opvolging

Zonder opvolging geen klanten. Verspilde tijd, verspilde moeite en ik weet het, er zijn altijd excuses te vinden. Geef ALTIJD opvolging aan de afspraken die je hebt gemaakt met je klant, aan de leads die je hebt gekregen. Stuur de mail, bel terug, verwijs door, maak contact, enz.

Tip 7: Vraag je klant

Vraag zoveel mogelijk mensen van je doelgroep hoe jij hen het best helpt, welke problemen jij voor ze op kan lossen, waar ze tegen aan lopen, wat ze denken nodig te hebben. Los het vervolgens voor ze op! Ook hier: het gaat om je klant, niet om jou!

Nu ben ik benieuwd. Waar loop jij tegen aan als het gaat om het aantrekken van de juiste overheidsklanten?

Laat het weten in het reactieveld en dan kom ik hier in volgende blogs op terug!

Samen vernieuwen we de overheid!

Hartelijke groet,
Alexander Meijer

GRATIS E-BOOK

Start jouw succesvolle samenwerking
met de overheid nu!

Een e-mail met het e-book is onderweg!

Share This