In deze blog geef ik je 3 tips om succesvoller zaken te doen met gemeenten. Vorige keer draaide het in de blog om de vraag waarom vragen over aanbestedingsprocedures meer oplevert dan klagen. In de reacties op dit blog en op het eerdere blog Weet jij wat de gemeente belangrijk vindt? werd in reacties op de blogs soms gevraagd hoe je gemeenten kan overtuigen van jouw product of dienst. Bij het lezen van dit blog ontdek je – vermoed ik – heel snel dat er ook andere manieren zijn dan te proberen een gemeente van je product of dienst  te overtuigen.

Mijn 3 tips om succesvoller zaken te doen met gemeenten zijn:

1. Zorg dat de gemeente waar krijgt voor het belastinggeld dat zij uitgeeft.

Krijgt de gemeente wel waar voor het belastinggeld? Dit is toch het eerste waar je aan denkt bij een aanbesteding. Omdat je krijgt wat je vraagt, is het goed opdrachtgeverschap van groot belang. Een duidelijke opdracht leidt niet tot gedoe, maar tot een heust oplossing voor het probleem. Niet te duur en precies datgene wat de organisatie nodig heeft. Het vraagt om vooraf nadenken over de scope voor datgene wat nodig is. Die duidelijkheid wordt van overheidsmanagers en bestuurders verwacht. Goed opdrachtgeverschap omvat ook goed luisteren naar de adviseurs of de opdrachtnemers. Het is niet altijd makkelijk te weten wat je wilt of duidelijk te zijn. Als adviseur of opdrachtnemer vervul je vaak de rol van expert. Je hebt dan ook een verantwoordelijkheid. Jij kan de opdrachtgever beter maken door goede en heldere adviezen te geven. Door een heldere overheidsopdracht krijgt de gemeente (meer) waar voor zijn belastinggeld.

2. Help de gemeente een betrouwbare overheid te zijn.

Het zijn van een betrouwbare gemeente is de waarde die opdrachtgever (de gemeente) en opdrachtnemer (ondernemers en bedrijven) samen delen of zouden moeten delen. Zo gebruikt de gemeente experts om samen de digitale systemen en gegevens van inwoners te beschermen en te beheren. Om samen door het gebruik van slimme oplossingen de administratieve lasten en belastingen te verlagen. Die samenwerking wint aan kracht als er vanuit het besef van die gezamenlijke waarde wordt gewerkt. Er is een gemeenschap van gelijkgestemden nodig om ervoor te zorgen dat die waarde voorop staat en blijft staan. Ook denk ik dan aan inwoners die vrijwillig hun expertise inzetten om de vernieuwing van de gemeente te realiseren die veiliger is en bijdragen aan het merk-waardige gedrag van gemeenten. Een gemeente die transparant is en betrouwbaar. En samenwerkt met ondernemers, bedrijven en inwoners die deze waarden delen. Wanneer de gemeente, bedrijfsleven en inwoners optrekken vanuit die gezamenlijke waarden en gebouwd wordt aan die gemeenschap als basis voor samenwerking, vervallen huidige barrières die nu samenwerking tegenhouden en hierdoor meer kostbare tijd en belastinggeld verspillen dan nodig is.

3. Sta open voor collectieve inspanningen om tot een betrouwbare gemeente te komen.

Bouw als expert mee aan die gemeenschap van gelijkgestemden. Verhoog als expert jouw kennis van de gemeente. Zorg dat de overheidsmanagers en bestuurders jou als expert uit deze gemeenschap van gelijkgestemden waarderen, omdat jij waarde toevoegt aan de dienstverlening van die gemeente of gemeenten. En bouw zodoende vertrouwen op (know, like, trust). Blijvend adresseren doe je door continu aan te sluiten op hun behoefte. Probeer hen niet te overtuigen. Vraag om een heldere overheidsopdracht. Het gaat om HEN! Weet wat die behoefte is en geef hen dat dan ook! Sluit aan op het probleem wat de overheidsmanagers en bestuurders ervaren en biedt hen de oplossing in de vorm van handelingsperspectieven en concrete (liefst) gratis oplossingen.

Welke bijdrage lever jij met jouw expertise?

Wat is jouw expertise waarmee jij kan bijdragen aan de opgaven van gemeenten? Of aan het goedkoper maken en het verbeteren van gemeentelijke dienstverlening? Schrijf je antwoord hieronder op in het commentaarveld. Als dank voor je reactie ontvang je het GRATIS ebook met daarin 100 dingen die de gemeente allemaal beter kan doen. In dit ebook deelt Alexander Meijer 100 dingen, die de gemeente in het algemeen als dienstverlener allemaal beter kan doen. Deze lijst bevat verbeteringen of vernieuwingen van gemeentelijke organisaties, die hijzelf in organisaties waar hij werkt of heeft gewerkt, heeft ingevoerd of aan heeft bijgedragen. Na het lezen van dit ebook kan je eenvoudiger de aansluiting maken tussen jouw product of dienst en verbeteringen die gemeenten in het algemeen nog moeten maken. Door dit te expliciteren in je propositie en gebruik te maken van de hierboven genoemde 3 tips kan je succesvoller zaken doen met gemeenten.

Hartelijke groet,
Alexander Meijer

 

 

GRATIS E-BOOK

Start jouw succesvolle samenwerking
met de overheid nu!

Een e-mail met het e-book is onderweg!

Share This